Het hybride docentschap staat om verschillende redenen flink in de belangstelling, maar hoe ziet dat er nu in de praktijk, in het echt nu uit? Wat moet je kennen en kunnen om hier succesvol in te zijn? En wat valt mee of is soms best lastig?
Drie hybride docenten uit Rivierenland vertellen over hun praktijk in de twee rollen op school en in het (eigen) bedrijf. Dit zijn Jonathan van den Brink, ICT docent bij ROC Rivor met een eigen ICT bedrijf in Meteren. De tweede is Brigitte Tenback, docent bouwkunde bij ROC Rivor en haar eigen architectenbureau in Amsterdam. Als derde komt voorman verspaning Gerrit Paul van Van Wamel in Beneden-Leeuwen in beeld als praktijkopleider bij Rijn IJssel Arnhem.
Specifieke kennis en vaardigheden
Via hybride docenten kunnen scholen en bedrijven meer en beter samen te werken om te profiteren van elkanders specifieke kennis en vaardigheden. Een inventarisatie van tien nu al hybride werkende docenten in Rivierenland leert dat er grote verschillen in origine, motivatie en toepassing zijn. Conclusie is dat DE hybride docent niet bestaat. Er is er een veelkleurig palet mogelijk met maatwerk per persoon vanuit zijn ambitie en omstandigheden.
Techniekpact Rivierenland
In Rivierenland namen Regionaal Werkbedrijf Platform Onderwijs Arbeidsmarkt (RW-POA) en Platform Techniek vanuit het Techniekpact Rivierenland programma het initiatief om via drie hybride docenten te laten zien hoe scholen en bedrijven elkaar verder versterken. En ook hoe dit als inspiratie kan gaan werken naar mensen met ambitie om te onderzoeken of het iets voor hen kan zijn.
Informatie over hybride docentschap en/of andere samenwerking school & bedrijf in techniek bij