Actueel

Nieuws

Online Tiny House lessen bij ORS Lek en Linge VMBO

Tiny House ApeldoornHalf mei ’20 is een online lessenserie ‘Tiny House ontwerp’ gestart bij ORS Lek en Linge VMBO Culemborg voor 24 derdejaars TL leerlingen. Het gaat om twaalf Natuurkunde lessen die de komende maanden gaan plaatsvinden en die zijn ontstaan door een nauwe samenwerking van Tech-lokaal Maas & Waal, Johan Reijers, docente Renate Tijsterman en Smart Building Rivierenland projectleider Wilma de Wolf. De eerste les was een succesvolle web-based SketchUp les. Dankzij bekostiging vanuit het Smart Building Rivierenland promotie budget is dit online onderwijsaanbod ontwikkeld en begeleid.
InformatieDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611) en Tech-lokaal Maas & Waal.

Boek Talenten Voeden van Juliette Walma van der Molen online

Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren
Het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen is als online uitgave op de KWTO site beschikbaar als boek: Talenten Voeden.

Talenten VoedenHet is een overkoepelend raamwerk en gids tegelijk voor ieder die in het onderwijs werkt en ook voor anderen met interesse voor leren en opleiden. ‘Talenten Voeden’ toont welke wetenschappelijk bewezen elementen kunnen bijdragen aan toekomstbestendig en dieper leren. Het boek omvat praktische handvatten voor starters in deze materie, maar er zitten ook veel bronnen en verwijzingen in voor wie al meer thuis is met toekomstbestendig en dieper leren en verdieping zoekt. In deze publicatie komt het verschil tussen onderwijzen en werkelijk leren naar voren en wat écht werkt als je met je onderwijs over wilt gaan naar werkelijk leren voor de lange termijn.

Vragen die de basis van het boek vormen, zijn:
1. Hoe kunnen we leerlingen actiever betrekken bij hun eigen leren?
2. Hoe kunnen we kinderen dieper en voor de langere termijn laten leren?
3. Hoe kunnen we ieders talenten of kwaliteiten herkennen en voeden?
4. Moeten we het onderwijs werkelijk anders gaan inrichten?
5. Welke rol spelen ‘wetenschap en technologie’, ‘onderzoeken en ontwerpen’, ‘ontdekken’ en ‘21e-eeuws leren’?
6. Welke ingrediënten leiden, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, echt tot toekomstbestendig leren?
7. Wat kun je als school en leerkracht zelf doen om je onderwijs stapsgewijs te verbreden en verdiepen?

Voor ieder die wil lezen over leren 
Het boek ‘Talenten Voeden’ is geschreven voor leerkrachten PO maar is interessant voor onderwijsgevenden VO, intern begeleiders, beleidsmedewerkers, directeuren, bestuurders, studenten en Pabo docenten en ook voor geïnteresseerde ouders.

Juliette Walma van der Molen
De auteur en vormgever van dit boek is hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap en Techniek aan Universiteit Twente en zelfstandig adviseur. Zij doet onderzoek naar het stimuleren van onderzoekende en ontwerpende houdingen en vaardigheden bij kinderen, jongeren en docenten. Zij is lid van diverse raden en overlegorganen en zet zich in om resultaten uit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de onderwijspraktijk en beleid.

 

Groep 6 leerlingen moeten met beroepsoriëntatie starten

Boek Talenten Voeden en kennis over vervolgopleidingen met baankansen 
Een vorm van kennis die helpt aan toekomstbestendige ontwikkeling is kennis over vervolgopleidingen, studiemogelijkheden en baankansen. Op de lagere school moet vanaf groep 6 of 7 hierover meer geleerd worden. Aan het einde van deze school kiezen leerlingen hun vervolgopleiding. Vooral voor leerlingen met een VMBO advies (= ruim 50%) geldt dat zij al op de lagere school moeten leren over de mogelijkheden binnen verschillende VMBO en MBO profielen. Daar wordt nu nog weinig aan gedaan, terwijl juist deze leerlingen al in hun tweede VO leerjaar een richting kiezen.

Technische arbeidsmarkt biedt veel kansen
Veel leerlingen en hun ouders realiseren zich niet dat binnen er technische richtingen veel baankansen zijn. Terwijl de komende jaren binnen MBO en ook HBO economisch-administratieve en juridische richtingen verregaande automatisering komt en zo taken en banen verloren gaan. Landelijke en regionale overheden en technische bedrijven luiden al jaren de noodklok over tekorten op de technische arbeidsmarkt. Het aantal openstaande, moeilijk vervulbare technische vacatures wordt momenteel (winter ’20) geschat op ruim 71.000. Verwachting is dat krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren zal stijgen.

Beroepsorientatie vanaf negen jaarVanaf negen jaar al op het ROC zich orienteren
Echter deze kennis komt nauwelijks naar leerlingen en ouders in het basisonderwijs. In Nederland kiezen weinig jongeren voor leren en werken in technische vakken. De cijfers gaan voor sommige richtingen zelfs naar beneden. Leerlingen en ouders hebben vaak een smal, negatief en stereotype beeld van werken in techniek (lage status en ‘vies werk’). Ze denken ten onrechte dat er betere kansen zijn in economisch-administratieve of juridische richtingen en geven dat een hogere status.
Vanaf groep 7 kunnen ouders en leerlingen via bijvoorbeeld ouderavonden en bezoeken aan ROC’s al meer kennis krijgen mogelijkheden binnen de technische richtingen. Zo leren kinderen hopelijk hun talenten breder te zien en met meer trots en een betere kennis over opleidingsmogelijkheden en baankansen hun vervolgkeuze bepalen.
Voor alle basisschoolleerlingen geldt dat ze alert moeten zijn op ‘vroege beroepsuitsluiting’. Onderzoek toont aan dat kinderen vanaf negen jaar al sterke sekse-stereotype ideeën ontwikkelen en gevoel krijgen voor status die samenhangt met bepaalde beroepsprofielen.

Stereotype vooroordelen vermijden
Ondanks interesse voor bijvoorbeeld techniek of maatschappelijk-technologische vraagstukken beperken leerlingen daardoor al vroeg in hun leven vanwege negatieve stereotypen hun keuzemogelijkheden. In Nederland speelt dit opvallend sterk. Beeldvorming over technische richtingen, ook de hogere niveaus is vaak negatief en sterke sekse-stereotype beelden worden gekoesterd. Dat blijkt samen te hangen met een lage instroom van met name meisjes in bèta en technische richtingen. Niet alle leerlingen hoeven techniek te gaan leren en werken. Maar het is zonde als zij door gebrekkige kennis en verkeerde beeldvorming al vroeg hun mogelijkheden uitsluiten.

In het boek Talenten Voeden staat op pagina 30-31 bovenstaande uitgebreid beschreven.

Meer achtergrondinformatie over positieve technische beroepsbeelden en tegengaan van vroege beroepsuitsluiting en VMBO en MBO mogelijkheden zijn te vinden op:
• Jet-Net, VHTO, Platform Talent voor Technologie, 
• TechYourFuture, KWTO, Ouderavond Kies VMBO!, Kies MBO.

Driekwart technasium leerlingen kiest bètatechniek vervolg

Uit de vervolgstudiekeuze cijfers van technasium leerlingen die na hun examen in 2019 verder gingen met HBO of WO blijkt dat 75% koos voor een bèta technische studie. Voor niet-technasium leerlingen met een NT en/of NG profiel is dat 56%.
Sinds kort zijn technasium leerlingen als een afzonderlijke groep te zien binnen de instroomgegevens van hoger onderwijs. Dat maakt nadere analyses per school enz. mogelijk.
Meer informatie in Techniekpactmonitor: Technasium realiseert hogere doorstroom naar bètatechnisch vervolgonderwijs
Bron: Technasium nieuwsbrief april 2020. 

 

Verduurzaming regionale samenwerking in technische sector

Begin januari '20 spraken een kleine twintig personen afkomstig vanuit en/of betrokken bij techniek bij ROC Rivor in Tiel over hoe de huidige regionale samenwerking te verduurzamen. Aanleiding is het aflopen van het Tech Expres programma in de zomer 2020. Binnen dit programma zijn voor MBO 2+3 BBL techniek veel zaken opgestart en goed in beweging gebracht voor zowel instroombevordering van (jonge) leerlingen en ook zijinstromers. Inmiddels zijn er andere, nieuwe initiatieven gestart om de techniek samenwerking door te ontwikkelen. Voorbeelden zijn:

  • Smart Building Rivierenland om een MBO BOL 4 opleiding van de combinatie bouw, installatie en elektro in 2021 te starten bij ROC Rivor.
  • Techniekpact Rivierenland 2019-2022 als een programma voor kiezen, leren en werken in techniek met speciale aandacht voor sub-regionale samenwerking en effectmeting van techniekpromotie activiteiten.
  • TechExplore24, het Sterk Techniek Onderwijs Rivierenland 2020-2024 programma waarmee het 'harde' techniek onderwijs op VMBO scholen wordt versterkt in samenwerking met bedrijven en alle onderwijs partijen in de regio.
  • STEC, Smart Technology Experience Center als een initiatief om de regionale energietransitie te stimuleren.

In een open gesprek werden huidige en toekomstige activiteiten met elkaar gedeeld en kwamen belangen van verschillende partijen op tafel. Al pratende weg zijn een aantal afspraken over vervolg, nadere studie en actie gemaakt. Een mooie en goede stap vooruit in de regionale samenwerking.

Informatie:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (0344-65 6200), Jan Heeres (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

Met de Infografic techniek activiteiten in Rivierenland wordt duidelijk hoeveel er gebeurd en wie er allemaal mee actief zijn.

Een geinteresseerd en betrokken gezelschap met brede achterban.

Verbinden van de vraag van de technische arbeidsmarkt met de mogelijkheden die innovatief onderwijs gaat bieden.

Jan Heeres

Jan Heeres Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Dit maakt het leven voor iedereen, inclusief mezelf eenvoudig, overzichtelijk en aangenaam. Dit is zaken concreet en werkzaam maken waarbij een ieder zich in het proces thuis voelt en mede eigenaar is van de resultaten.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 280 43 751 | Linkedin

Wilma de Wolf

Wilma de Wolf Vanuit creatieve samenwerking maatwerk-projecten ontwikkelen

Ik zie een uitdaging in het verbinden van mensen, hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten en hen te stimuleren tot een productieve, creatieve samenwerking.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 278 32 611 | Linkedin

Deze website is een initiatief van Platform Techniek Rivierenland (PTRIV).