Actueel

Nieuws

TechExpress werkgroep Zijinstroom gaat verder als Techniekpact werkgroep

200616 TE Ed B 2 jhOp 16 juni ’20 leidde Ed Berendsen van ROC Rivor de laatste TechExpress werkgroep Zijinstroom en Maatwerk en droeg denkbeeldig zijn voorzittershamer over aan Jan Heeres van Techniekpact Rivierenland. Vanaf begin 2017 tot half 2020 was Ed Berendsen voorzitter van de werkgroep die startte onder de naam ‘Maatwerk trajecten en zijinstroom’. Jaarlijks kwam de werkgroep vijf keer bijeen voor ‘niet-reguliere’ instroombevordering in techniek opleidingen. Zomer 2020 loopt het TechExpress programma af en biedt het Techniekpact Rivierenland 2019-2022 programma continuïteit voor de samenwerking van ROC Rivor, de vier techniek opleidingsbedrijven, UWV, Werkzaak, Servicepunt Leren & Werken en Vluchtelingenwerk om via maatwerk trajecten meer mensen goed opgeleid in techniek aan het werk te krijgen.

Ed Berendsen man van samenwerking 200616 TE Ed B 1 jh
Najaar ’19 was Ed Berendsen 25 jaar in dienst van ROC Rivor en nam een maand later vanwege pensionering officieel afscheid. Hij is een man van samenwerking en kansen voor underdogs met een aanpak van daden zonder opsmuk. Na de HBS in Zetten studeerde Ed in Amsterdam Androgogiek (= volwassen mensen laten leren, zelfregie laten pakken) en later deed hij nog de PA Den Bosch en Sociale Pedagogiek bij Radboud Universiteit Nijmegen. In 2005 volgde hij de HAN opleiding Arbeidsbemiddelaar. De TechExpress werkgroep was hem op het lijf geschreven om er voor te zorgen dat partijen elkaar informeerden en waar mogelijk beter gingen samenwerken.

TechExpress Maatwerk en Zijinstroom 
Tech Express logoHet TechExpress plan was om verkorte opleidingstrajecten te ontwikkelen en aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan te bieden. Dit voor de doelgroepen 1) Inburgeraars (kandidaten met verblijfsvergunning die een inburgeringscursus via ROC Rivor of elders volgen), 2) Statushouders (kandidaten met verblijfsvergunning die in al de inburgering hebben gevolgd, maar nog geen werk hebben en geen opleiding hebben gevolgd), 3) Kwetsbare jongeren zonder beroepsopleiding en 4) Uitkeringsgerechtigden vanuit UWV en Werkzaak Rivierenland. Deze doelgroepen vergen extra inspanning voor deelname aan het beroepsonderwijs. Per individu wordt een scholingsplan ontwikkeld voor een verkort opleidingstraject.

Vervolg en informatie
Een van de wensen in de werkgroep is om input vanuit wensen en mogelijkheden van bedrijven te krijgen. En om samen op te trekken bij subsidie aanvragen zoals nu de SLIM regeling. De komende tijd wordt er verder gesproken over hoe nog meer en beter.
Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

1000 vergoedingen voor ontwikkelingsdagen van Gelderse werknemers in techniek

Gelders VakmanVan 1 juni ’20 tot en met 31 december ’20 wordt leve(n) lang ontwikkelen voor werknemers extra ondersteund met 175 euro/dag voor scholing- en ontwikkeltrajecten in techniek en bouw & Infra. Dit geldt voor werknemers wonend of werkend in Gelderland bij een werkgever die in Gelderland is gevestigd. De werkgever is bij een opleidingsfonds als OOM, OTIB, OOMT en A&O aangesloten of valt onder de branche Bouw & Infra en draagt ook af aan het O&O fonds.

Persoonlijke ontwikkeling in werk of beroep
De vergoeding wordt door de werknemer besteed aan activiteiten voor persoonlijke ontwikkeling in het werk of beroep. De activiteiten komen voort uit een ontwikkelingsbehoeftegesprek van de werknemer of uit het bedrijfsopleidingsplan. De vergoeding wordt besteed aan opleiding voor persoonlijke groei, ontwikkeling en bevorderen van kennis en vaardigheden van werknemer en bedraagt per ontwikkeling-dag maximaal € 175. Per werknemer gaat het om maximaal vijf ontwikkelingsdagen ter waarde van € 875 (incl. btw). Maximaal vijf werknemers van één bedrijf mogen een vergoeding aanvragen en dat zijn in totaal vijfentwintig ontwikkelingsdagen per bedrijf.

Externe opleider en niet wettelijk verplicht
Het traject wordt door een externe- of brancheopleider uitgevoerd en dit mag wel in-company bij de werkgever plaats vinden. Deze vergoeding is stapelbaar met andere subsidies van bijv. OTIB, OOM of andere bronnen. De vergoeding ontwikkelingsdagen is NIET bestemd voor wettelijk verplichte certificeringen zoals VCA, NEN, EHBO, BHV, rijbewijzen of functionele trainingen die normaliter voor rekening van werkgever komen. Bij de verantwoording van kosten mogen GEEN opleidingsverleturen en reiskosten worden opgevoerd. Aanvragen worden bij volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.

InformatieWerknemers ontwikkeling vergoeding of Gelders Vakmanschap 2.0 verbindingscoach Rivierenland:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751).

Smart Building Rivierenland Onderwijs Advies Commissie

200602 OAC SBRIV Lingecollege VMBO Tiel 1jh>De vijfde OAC bijeenkomst (2-6/20), na twee keer bij Dormakaba Dodewaard en een keer bij ROC Rivor Praktijklab en ROC de Leijgraaf Oss was het nu bij Lingecollege VMBO Tiel met een rondleiding door de technieklokalen. Deelnemers waren deze keer: Lars Schlaman (Dormakaba Dodewaard), Koos Karsijns (Bouwmensen Rivierengebied), Muriel Veenstra, Brigitte Tenback en Dick Berendsen (ROC Rivor), Dick Enkelaar (Lingecollege), Wilma de Wolf en Jan Heeres (Platform Techniek Rivierenland en Smart Building Rivierenland projectleiders).

200602 OAC SBRIV Lingecollege VMBO Tiel 2jhDick Enkelaar: ‘De school is net gestart na 2,5 maand van corona stilstand. Leerlingen komen in kleine groepen voor praktijklessen en toetsen naar school. De theorielessen blijven tot de zomervakantie online via Teams. De technieklokalen zijn afgelopen corona maanden flink onder handen genomen en opgeknapt’.

 

Smart Building Rivierenland businesscase 
Centraal in dit OAC overleg stond de Smart Building Rivierenland businesscase en hoe de aanloop investering in de nieuwe opleiding na een aantal jaren terugverdiend kan worden. In het bedrijvenplatform was nader gesproken over de stagevergoeding van de twee eerste jaren, welke tarieven haalbaar en zijn en welke andere ondersteuning vanuit bedrijven mogelijk is en hoe andere subsidies mee kunnen helpen. Met deze twee overleggen liggen er mooi wat aanknopingspunten om de businesscase af te ronden.

Leerbedrijven erkennen, lesmateriaal en examens 
Verder is gesproken over het erkennen van Smart Building Rivierenland opleidingsbedrijven door S-BB. Momenteel heeft S-BB een opleidingsadviseur vacature in Rivierenland en hopelijk kan met deze erkenning na de zomervakantie worden gestart. Ook nog aandacht waar naast de goede samenwerking met Graafschap College Doetinchem en De Leijgraaf Oss nog meer Smart Building lesmateriaal en examens worden ontwikkeld.

De volgende keer, zesde OAC vergadering is gepland op dinsdag 8 september ’20 om 14.30 uur op een nog nader te bepalen locatie.

Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

 

Smart Building Rivierenland bedrijvenplatform

200527 SBRIV bedrijvenplatform GeldermalsenjhBij Bouwmensen Geldermalsen was gistermiddag (27-5/20) een bedrijvenbijeenkomst in een corona proof gemaakt lokaal voor dertien leerlingen met Robert Duin (Duin Installatietechniek Geldermalsen), Boukje Pennings (Pennings Bouw Zaltbommel), Lars Schlaman (Dormakaba Dodewaard), Sharon Verhoeven (Metaglas Tiel), Koos Karsijns (Bouwmensen Rivierengebied), Robbert Lubken (IW Midden), Wilma de Wolf en Jan Heeres (Platform Techniek Rivierenland en Smart Building Rivierenland projectleiders).

Vervolg- en actiepunten zijn:

  1. De oprichting van een Smart Building Rivierenland bedrijvenplatform in bijv. een stichting met een entree fee en contributie/jaar. Leden van dit platform krijgen Smart Building stagiaires waarbij ook gesproken is over tarieven en vergoedingen. Bedrijven wisselen als het nodig is leerlingen onderling uit om hun opleiding compleet te maken. 
  2. Bedrijven van het platform helpen op VMBO TL en 4 HAVO scholen mee om Smart Building leerlingen te werven en stellen tegen inkoopprijs materialen, machines en apparatuur ter beschikking voor de opleiding.
  3. Vanuit het bedrijvenplatform wordt een pool van hybride gastdocenten opgezet met de ambitie om samen veertig dagen/ jaar les te geven in de Smart Building opleiding. De hybride gastdocenten zorgen er mede voor dat de opleiding innovatief en flexibel is en blijft.
  4. Zet de SLIM samenwerkingsverband subsidie in voor Smart Building leerprocessen binnen bedrijven. Maak het zo aantrekkelijk om lid te worden van het platform en deel te nemen aan de opleiding.
  5. Opzet en aanpak van de nieuwe opleiding met een toelatingsexamen en een voorschakeltraject voor leerlingen die vak-vreemd zijn en zo goed voorbereid kunnen starten. Plus het maken van meer schooluren per week zodat studenten in kortere tijd zich meer en beter kunnen ontwikkelen.

Volgende week is de vijfde Onderwijs Advies Commissie (OAC) overleg bij Lingecollege VMBO Tiel en daarna in de tweede helft juni ’20 een tweede Smart Building Rivierenland bedrijvenplatform overleg.

InformatieDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

Onderwijsontwikkeling in coronatijd

TINY HOUSE project derdejaars TL natuurkunde bij ORS Lek en Linge VMBO met ‘SketchUp 3D ontwerp’ training door Tech-Lokaal Maas & Waal
Door Wilma de Wolf, Platform Techniek Rivierenland 

Bij O.R.S. Lek en Linge VMBO Culemborg startte op 15 mei ‘20 een online SketchUp training geïntegreerd in een natuurkunde project voor leerlingen 3TL. Natuurkunde docent Renate Tijsterman ontwikkelde vorig jaar het project Tiny House om leerlingen te laten zien in welk werkveld het vak natuurkunde zoal wordt toegepast. De leerlingen gaan nadenken over natuurkundige technieken en processen die bij de bouw van een duurzaam Tiny House worden ingezet. Daarna schetsen ze hun eigen Tiny House ontwerp op schaal en vervolgens volgen ze de SketchUp -training en werken ze hun ontwerp met dit 3D-tekenprogramma uit.

Opstart en individuele coaching leerlingen
Tech-lokaal Maas & Waal biedt SketchUp trainingen via workshops online aan in een besloten omgeving. De workshops bevatten instructievideo’s, waardoor leerlingen in hun eigen tempo kunnen werken. Er wordt in Google Classroom gewerkt waarin Tech-Lokaal voor elke leerling een eigen account heeft aangemaakt. De docent nodigt leerlingen uit in Microsoft Teams en start de les met een introductie. Vanuit het Tech-Lokaal is er coaching door 3D ontwerpexpert Anouk Schop waarbij individuele vragen van leerlingen worden beantwoord. Door middel van ‘scherm delen’ wordt zeer effectief gecommuniceerd.

Door leerlingen ingeleverde opdrachten worden door docent en coach bekeken en per mail van feedback voorzien. Leerlingen die niet zo snel (kunnen) werken, worden benaderd om helder te krijgen waar hulp nodig is. Als een leerling alle opdrachten van de training heeft afgerond, kan hij direct verder met het uitwerken van zijn eigen Tiny House ontwerp dat al eerder op schaal is geschetst. Het Tiny House 3D ontwerp wordt door de docent beoordeeld als onderdeel van het totale project.

ORS LenL 1 SketchUpBeleving in interactieve 3D omgeving
Techlokaal kan de leerlingen laten meekijken terwijl zij met besturing van muis en toetsenbord ‘door een ontwerp heen lopen’ in een interactieve 3D omgeving. De mooiste ontwerpen worden op deze manier aan alle leerlingen getoond. Dit motiveert de snelle leerlingen extra om hun best te blijven doen.

Motivatie en feedback van leerlingen
Wat opvalt na drie lessen is dat leerlingen gemotiveerd en geconcentreerd bezig zijn. Snelle leerlingen werken in eigen tempo verder terwijl er persoonlijke feedback is op vragen van andere leerlingen. Sommige leerlingen hebben een les gemist maar pakken daarna in eigen tijd opdrachten op en leveren die in. Ook enkele leerlingen die bij normale lessen weinig gemotiveerd en soms storend aanwezig zijn, zijn nu betrokken en constructief aan het werk.
Feedback van leerlingen is positief: ‘dit past ons wel’, ‘leuk te leren hoe je in 3D tekenen eigen creativiteit kwijt kunt’. Ook groeit het vertrouwen. Waar eerst de meeste leerlingen via de chatfunctie vragen stelden, komen nu de meeste vragen live en er staan ook meer camera’s aan. Dit is een teken dat deze werkwijze door leerlingen als prettig wordt ervaren.

ORS LenL 2 SketchUpAfsluiting zonder ouders en mét VR wandeling
Het programma zou worden afgesloten met een presentatie aan de ouders. Dat is gezien de corona-maatregelen dit schooljaar helaas niet mogelijk. Wel zal de afsluiting voor de leerlingen op school plaatsvinden in kleinere groepen. Hoogtepunt van de afsluiting is een heuse VR wandeling door het door de leerlingen zelf ontworpen Tiny House dorp.

Succesfactoren in de samenwerking
De combinatie van het enthousiasme en het professionele klasse-management van docent Renate Tijsterman, de parate 3D ontwerp-kennis van Techlokaal coach Anouk Schop en de nieuwe, door het Techlokaal ontwikkelde remote lesomgeving voor de leerlingen en begeleiders, maken dit project tot een succes.

Docentenprofessionalisering
Door de opdrachten van workshops ook zelf te doen, ontstaat bij de docent de expertise in werken met SketchUp. Stapsgewijs neemt zij het beantwoorden van vragen van leerlingen over van de Tech-Lokaal coach. Naar verwachting gaat ze deze lessen volgend schooljaar zelfstandig aanbieden. Zo zorgt dit project ook voor interactieve docententraining.

Smart Building Rivierenland
Vanuit de Toptechniek in Bedrijf (TiB) subsidie, die is toegekend om te onderzoeken of er in Rivierenland draagkracht is voor een MBO 4 Smart Building opleiding, wordt dit samenwerkingsproject bekostigd. Ook bij en voor andere VMBO scholen in Rivierenland zijn afgelopen twee schooljaren activiteiten ontplooid om bèta- en technieklessen voor TL leerlingen te verrijken. Zo werken we aan instroombevordering voor MBO 4 techniek opleidingen waaronder Smart Building. Komende weken wordt de laatste hand gelegd aan de businesscase voor deze opleiding bij ROC Rivor. Zodra het definitief is dat de opleiding gaat starten in augustus 2021 maken we dit breed bekend.

Wilt u meer weten over dit lesaanbod zelf of een lesaanbod op maat voor uw school? Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 06-278 32 611).

Jan Heeres

Jan Heeres Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Dit maakt het leven voor iedereen, inclusief mezelf eenvoudig, overzichtelijk en aangenaam. Dit is zaken concreet en werkzaam maken waarbij een ieder zich in het proces thuis voelt en mede eigenaar is van de resultaten.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 280 43 751 | Linkedin

Wilma de Wolf

Wilma de Wolf Vanuit creatieve samenwerking maatwerk-projecten ontwikkelen

Ik zie een uitdaging in het verbinden van mensen, hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten en hen te stimuleren tot een productieve, creatieve samenwerking.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 278 32 611 | Linkedin

Deze website is een initiatief van Platform Techniek Rivierenland (PTRIV).